Processen att formulera en affärsidé

Att hitta en affärsidé visade sig vara både svårare och enklare än jag trodde.

citat

Svårare eftersom vi ska hålla oss inom definitionen för begreppet Effectuation (utgå från sin egen kunskap, vilja, motivation och stegvis utvidgar och skaffar resurser allt eftersom). I min värld kändes det spontant ”naturligt” att hitta den ”stora” idéen genom att undersöka befintlig marknad och sedan planera allt och slutligen introducera idéen färdig till marknaden, vilket troligen aldrig skulle inträffa… Men det som kändes svårt i detta fall med Effectuation var egentligen att förstå begreppet, när jag väl gjorde det kändes det som ett ganska självklart angreppssätt.

Enklare kändes det egentligen att man ska utgå från något man kan/gillar eller utifrån personer man känner att ta hjälp av. Sedan bestämde jag och Ann Sofie Alm oss för att arbeta tillsammans vilket känns bra då vi stöttar varandra och samtidigt har möjlighet att få input från två tankesmedjor. Vi kom på rätt så många idéer egentligen men flera av dem kändes inte så motiverande och jag har förstått att en viktig ingrediens för att lyckas få ut en affärsidé är att verkligen brinna för och tro på den (annars är det svårt att få andra att göra det).

I min tankesmedja har vi under veckan stöttat varandra i idéegenereringen då det har behövts. Vi har haft spontan kontakt via Skype när vi känt att vi kört fast eller bara velat diskutera en idé. Vi har delat lite tips kring kreativitet och även spånat lite omkring vad man kan/vill göra och hur man ska kunna hitta rätt där.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s