Inriktning, vidare arbete med Sharing is Caring

Idag har jag och Ann Sofie arbetat vidare med att se över vad vår affärsidé kan erbjuda som tidigare aktörer inte kan. Hur är det möjligt att hitta en egen nisch inom Delningsekonmin?

Befintlig marknad består av olika lösningar med hemsidor där man kan registrera sig, låna saker inom ett visst område. Det varierar mellan att låna/låna ut saker till att även erbjuda tjänster/be om hjälp. Det finns även en sida (delbar.se) som erbjuder sig att hantera alla kontakter och man får hyra/köpa produkter. De erbjuder även en typ av trygghetsförsäkring.

Vi fastnade dels i tankarna kring trygghet och säkerhet, hur man känner att det är OK att låna något, vad kan vi själva tänka oss är acceptabelt? Grannar känns ju rätt säkert eftersom man åtminstone bor i samma område/hus. Men större än så? Det hade vi nog lite svårt att tänka oss… Samtidigt var idéen att även kunna erbjuda mindre tjänster/få hjälp väldigt tilltalande (exempelvis gräsklippning, inkoppling av skrivare, samåkning).

Vi skruvande fram och tillbaka inom det koncept vi tidigare tagit fram medan vi beaktade ovanstående aspekter.

Nu tänker vi oss följande justerade affärsidé:

Vi tänker oss en app (bland annat för lägre kostnad både för utveckling och uppdateringar men även för att erbjuda mobilitet/flexibilitet). Grundtanken är att man kan låna saker/låna ut saker men även få hjälp/erbjuda hjälp med olika tjänster. Inom en samfällighet, bostadsrättsförening, hyresfastighet, studentkorridor osv.  Föreningen köper eventuellt appen för en X summa och kan erbjuda sina medlemmar denna antingen kostnadsfritt eller mot ett litet tillägg på avgiften, varje medlem kan sedan logga in genom att först välja sin förening/samfällighetsnamn och sedan med egen mailadress och lösenord. Precis som många samfälligheter/bostadsrättsföreningar erbjuder TV-kanaler, bredband och så vidare. Detta blir ytterligare en tjänst man kan ansluta sig till som boende. Sedan är det de boende som lägger upp och lånar/lånar ut saker, hjälper varandra med tjänster. En positiv bieffekt blir att det blir mer gemenskap och socialt utbyte i området där man bor.

Att låna/få hjälpa ska vara kostnadsfritt för att alla ska ha möjlighet att nyttja tjänsten. Prissättning känns komplext med många aspekter att ta hänsyn till. Även är hållbarhetsaspekten en del i detta, att det ska vara möjligt att faktiskt ”bara” låna eller hjälpa till utan att det ska kosta pengar.

Annonser

2 reaktioner på ”Inriktning, vidare arbete med Sharing is Caring

  1. Jag tycker det är bra att ni nischat er med tjänsten. Framförallt inom det valda området för att känna någon form av trygghet mellan de som lånar. Gällande aspekten med att tjäna pengar tror jag inte att användaren är villig att betala för tjänsten. Istället kanske det går att implementera någon form av reklam? Jag tror det är ett av dem bättre sätten att generera intäkter på en sådan tjänst med tanke på att det bör vara gratis att låna för användaren. Ett exempel på potentiell betalande kund för reklam är Clas Ohlson.

    Liked by 1 person

  2. Bra idé, jag tänker vidare att man skulle kunna ha appen till de föreningar och liknande som har gemensamhetsutrymmen, vissa har ju festlokaler, gym osv, där skulle man lätt kunna boka in sig och se vad och när det finns ngt ledigt. Men det är ju bara mina tankar 😉

    Liked by 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s