StyleSeat -Melody McCloskey

Frågor vecka 48

  1. Vilket var den avgörande punkten eller beslutet för entreprenören som startade företaget/projektet, utveckla i korta drag hur den processen såg ut och vad som skulle betecknas som avgörande.

Hon såg det som väldigt svårt och tidskrävande att hitta en bra frisör och dessutom tyckte hon att frisörer var väldigt dyra. Hennes tidigare erfarenheter fick henne att fundera över om det var möjligt att göra sådant online. Hon fick hjälp att ta fram en prototyp och en gammal vän gav henne en första investering som räckte två-tre månader så att hon kunde sluta sitt jobb och komma igång.

  1. På vilka sätt hade de kunskaper och erfarenheter de hade med sig innan de startade sitt företag/projekt för inflytande på vad det blev för företag? Fundera kring vad de i sin bakgrund och sin utbildning direkt kunde använda och vad de eventuellt för ny kunskap de fick lära sig och på vilket sätt de då gjorde detta.

Melody hade tidigt ett intresse för att använda teknik, datorer främst genom att spela spel, från TV-spel till datorspel. Hon var intresserad av möjligheterna att ha kontakt med och interagera med andra genom spelen. Hon såg dock inte sig själv som en utvecklartyp. Hon inledde sin karriär genom att arbeta inom PR, lärde sig strategier för marknadsföring, träffade mycket entreprenörer, investerare, produktfolk. Senare anställdes hon i ett nystartat företag och arbetade i ett ingenjörsteam, det gav henne en känsla för hur roligt det var att bygga mjukvara. Hon bytte jobb ännu en gång, blev chef för ett produktteam, vilket hon upplevde som att arbeta med en uppstart fast i ett stort företag. Hon hade med andra erfarenhet och intresse för att använda teknik till att interagera, knyta kontakt, hon kunde företagande och PR. Det hon inte kunde tog hon hjälp av andra till, bland annat design och utveckling av sin hemsida/app.

  1. Hur knöts de mentorer och personer med speciell kompetens till deras företag/projekt och vilket var syftet med detta?

Melody erbjöd en före detta kollega att börja jobba med att utveckla hennes produkt, han hoppade på det direkt, trots att han inte skulle få lön… Det var flera vänner till henne som engagerades i bland annat design och utveckling eftersom hon själv inte hade den kompetensen.

  1. Hur nådde de ut med sin idé till sina kunder och hur såg den processen ut, vem var deras första kund och vad fick det för påverkan?

Hon gick till frisörer, span och salonger varje dag under ett års tid för att berätta om produkten, och hur den kunde göra deras relationer till kunder bättre, få fler kunder men även hantera sina verksamheter. Under första året anslöt sig 10000 stylister. Produkten var i början helt gratis. Kunderna hade sina kunder i produkten, de kunderna kunde rekommendera salongen till andra kunder, bokningar, planering osv kunde skötas via produkten.

  1. Fundera kring tidsaspekten att gå från idé till att ett företag eller projekt är etablerat, tog det 6 månader eller fem år, eller var processen mer flytande?

Jag uppfattade det som ca 1-2 år.

Reflektion

Återigen ett exempel på Effectuation. Jag upplever att det finns många gemensamma nämnare mellan de olika entreprenörerna, bland annat att idéerna kommer som ett led i flera saker de gjort tidigare kombinerat med situationer de upplever som problematiska samt att det är sådant de tycker är roligt. Att de använder sin kunskap och passion för att hjälpa andra. Sedan är Melody lite annorlunda än de tidigare entreprenörerna eftersom hon är beroende av andra personers kompetens för att överhuvudtaget utveckla produkten. Men hon är desto bättre på att marknadsföra den:)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s