Milstolpe 3 projektarbete Grannbanken

Inför milstolpen har vi kontaktat ca tio personer (tänkbara användare) för att få svar på frågorna:

  • Är du beredd att använda denna produkt/tjänst?
  • Skulle denna produkt/tjänst lösa ett problem för dig?
  • Övriga tankar t.ex. kring konceptet i stort, dess funktioner eller annat?

I detta läge har vi endast vänt oss till tänkta användare, inte till bostadsrättsföreningar och liknande. Syftet är att om vi vet att det finns människor som vill använda tjänsten så blir det ett bra argument när vi ska sälja in tjänsten hos föreningarna sedan.

Eftersom ingen av oss är utvecklare och vi endast har grundläggande kompetens i att bygga till exempel webbsidor med koppling till databaser så har vi även haft kontakt med två personer som är kunniga inom det området. En kursare och en tidigare kollega till mig. Vi har fått återkoppling att det är fullt möjligt att tekniskt utveckla det vi tänkt oss. Men vi har även fått input kring hur man praktiskt kan tänka kring anmälan och inmatning av bostadsrättsföreningar samt användares epost i en databas.

Vi har fått många bra synpunkter och tankar som kan hjälpa oss framåt med vår idé.

Här följer några positiva citat från tänkta användare utifrån våra frågor:

” Spontant så ser jag ju ett skriande behov överallt och kan komma på flera sammanhang/miljöer där den skulle kunna användas.”

”Ett bra sätt att slippa köpa onödiga grejer som man kanske bara kommer Använda en gång ändå. Både ekonomiskt o klimatsmart.”

” En smart idé där man slipper lägga ut pengar på sånt man kanske inte använder sig av så ofta.”

” Ett superbra koncept! När startar du?”

” Det ser absolut användbart ut!
Enkelt och tydligt!”

” Absolut! Som sagt innan. Att köpa någonting för att använda en gång känns onödigt då man kan låna av sina grannar.”

Sedan fanns det de som inte helt såg sig själva som användare, här är några citat från dem:

” Det låter som om att det skulle kunna vara en bra ide, speciellt för barnfamiljer med flera barn som känner att man inte vill och har råd att köpa alla saker som behövs eller som bara ska användas ett par gånger. Men i mitt fall känner jag inte något sådant behov. Och jag har svårt att se det fungera i mitt bostadsområde ”Death valley”, där medelåldern är ca 70 år!”

” Om jag själv skulle finna mig i en situation där behov uppstår av något jag är utan, hade jag nog skaffat appen och då därigenom se vad andra efterfrågar som jag kanske har.”

Utifrån de två personer som vi pratade med om mer konkret utvecklande av tjänsten fick vi bland annat följande input:

”Tror egentligen inte att det är något som är särskilt svårt att utveckla. Är ju egentligen frågan om ett ganska klassiskt databassytem. När det att en samfällighet el liknande ska kunna registrera sig så är det inte nödvändigt med en webbsida såvida det inte är väldigt mycket information som krävs för registrering sen när det gäller just utveckling av applikationer så finns det ganska mycket verktyg som gör att man egentligen inte behöver kunna mycket om programmering det stora arbetet tror jag ligger i att organisera databasstrukturen och säkerhet kring detta och betalning.”

” Kanske helt enkelt ett mail kan ersätta en webbsida. Bostadsrättsföreningen mejlar en lista med mejladresser till de boende. Ni skickar då ut en engångskod till var och en som ger möjlighet att logga in i appen med mejladress och engångskod varpå de får sköta all annan information själv.”

”Rent utvecklingsmässigt är detta inga problem att utveckla. Det som kan vara lite tokigt rent grafiskt är att det inte blir så tydligt med de små kalendrarna bredvid produkten på min profil. Svårt att se i en app. Bättre att markera med färg om saker är utlånade eller lediga, eller kanske bara texten räcker. Kan finnas praktiska problem med att samla in epost från boende om man inte får med det när någon flyttar in.”

” Bedömning kan vara känsligt bland grannar. Frågan är om man bara kan välja att ge en rekommendation i stället och att det då står att man har 30 rekommendationer.”

Utifrån detta och även en hel del ytterligare input har vi nu diskuterat några saker, dels nisch, vilken målgrupp, riktlinjer för användning men även förändring av bedömningarna. Vi kommer inför milstolpe fyra att göra en del justeringar i vår prototyp utifrån en del synpunkter som vi känner är relevanta.

Den nisch vi tänker oss är i första läget större städer, där man ofta kanske bor på liten yta och inte har plats för mycket saker, men även barnfamiljer som ofta har behov av många olika saker men under ganska korta perioder. Vi tänker oss även studenter som bor i studentkorridorer och då kan ansluta sig via sin nation. Med koppling till litteraturen för kursen ”Effectual entrepreneurship” ser vi detta som ett naturligt arbetssätt att börja med en målgrupp, som vi tror att vi kan uppfylla ett behov för. Planen i nästa steg skulle vara att skapa en pitch inriktad på bostadsrättsföreningar. Sedan att kontakta några styrelser i bostadsrättsföreningar och berätta för dem om tjänsten samt att det finns människor som kan tänka sig att använda tjänsten, samt vilka fördelar man ser.

Vi tänker oss också några riktlinjer för att använda tjänsten:

  • Om en sak inte lånas av någon på 6 månader tas den automatiskt bort, detta för att ha en levande tjänst med saker som fyller behov hos användarna.
  • Ansvar för saken som lånas ligger hos den som lånar den, dvs att saken lämnas tillbaka i samma skick som vid lånetillfället.

Ytterligare kompetens som behövs för att starta upp är troligen någon form av juridisk översyn av idéen samt administrativ kompetens för att mata in föreningar och epostadresser i databasen. Det sistnämnda ser vi att vi själva kan hantera åtminstone inledningsvis.

Här kan man se vår prototyp i nuvarande skick, denna har vi även skickat till de tänkta användarna, vi avser som tidigare nämnts att göra en del justeringar i prototypen inför milstolpe 4: https://invis.io/ED9L9CWMZ

Annonser

2 reaktioner på ”Milstolpe 3 projektarbete Grannbanken

  1. Det här känns verkligen genomtänkt, bra att ha det juridiska i åtanke också då det kanske blir många människor inblandade i denna tjänst och mycket kan hända på vägen.

    Liked by 1 person

  2. Hej Linda!

    Bra, med ett medvetet val att fokusera på en av flera möjliga målgrupper, och dessutom att ni fått ett spann på tio personer. Hur hittade ni dem? Annars verkar ni utnyttja ”who you know” i effectuations anda med avseende på kompetens kring tekniska lösningar, etc., bra!

    Utmärkta frågor om behov, användning, funktioner. Har ni några funderingar om priser och andra kostnader, och har ni fått någon respons från användare = kunder? Vem betalar för tjänsten, på vilket sätt, för vad, hur mycket, osv?

    Ni verkar ha kommit långt, med många detaljerade frågeställningar, och med en prototyp som stimulimaterial för att trigga responsen från de tänkta användarna? Har prototypen varit med från början i era intervjuer, eller har ni börjat intervjuerna först och introducerat prototypen sen? Vad har varit fördelarna och nackdelarna med att ha en prototyp med i diskussionen?

    Gott att se att er idé utvecklats som en konsekvens av återkopplingen ni fått, sammanvägd med annan information, att ni knyter an till principerna om effectuation, och att ni har tankar om nästa steg. Förstår jag det rätt att pitchen i Milstolpe 4 kommer att rikta sig mot bostadsrättsföreningarna? De kommer kanske vilja veta just frågorna ovan kring kostnader mm.?

    Ser fram emot hur detta skall utvecklas i nästa steg, pitchen av er affärsidé!

    Hälsar,

    /Kristoffer

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s